Beauty

Het eerste luxe parfumhuis in Australië is van een Gentenaar: Goldfield & Banks

Zijn parfums zijn gemaakt van de duurste ingrediënten, een bloem die voor 10.000 Australische dollar per kg gaat. Geen wonder dat Nicole Kidman zijn parfum draagt.
person human suit coat overcoat clothing apparel

De tijd van ontdekkingsreizigers mag dan voorbij zijn, het was een Belg die pas recent ontdekte dat in Australië een schat aan geuren ligt. Dimitri Weber lanceert het eerste Australische luxeparfum en zet The Land Down Under op de kaart als het beloofde land van de geuren. Goldfield & Banks, het geurende verhaal van een Belgische neus, een Australische rijkdom en een Franse expertise.

Blue Cypress BACKGROUND NEW.jpg

Nicole Kidman en prinses Mary van Denemarken zijn fans van zijn parfum. Dimitri Weber is een gevoelsmens en een visionair. Net zoals timing in tijd en ruimte alles belangt, is zijn intuïtie cruciaal geweest voor de lancering van zijn parfum. Of zelfs beter, zijn hart, want de liefde leidde hem letterlijk naar The Land Down Under. Een Gentenaar met een ontwapenende hartelijkheid zet als eerste Australië op de kaart als land van de geuren. Hoe een land met zo een botanische rijkdom zo lang onder de radar bleef in een bijna verzadigde markt van nicheparfums, lijkt ondenkbaar wanneer je zijn verhaal leest.

Tussen meetings, vluchten, landen en werelddelen door, hangen we een uur aan de lijn. Voor ik er erg in heb, ben ik getuige van wat klinkt als een hedendaags sprookje van een ontdekkingsreiziger en een visionair met een ‘neus’ voor al wat mooi is. 
Dimitri: Het is hard werken maar reizen is altijd zo interessant. Ik was laatst in Los Angeles, waar ik officiële partner ben van een heel mooi event, ‘Australians in Film’. Een liefdadigheidsorganisatie met Nicole Kidman als kopstuk. Haar favoriete parfum van Goldfield & Bank is trouwens Southern Bloom. Een florale geur, gemaakt van de Boronia, een bloem die enkel in Tazmanië groeit. En trouwens het duurste ingrediënt die in parfum wordt gebruikt, één kg kost 10.000 Australische dollar. Over de Southern Bloom kan ik je nog een anekdote vertellen over prinses Mary van Denemarken. Ik was in Kopenhagen voor zaken en wilde doodgraag de kroonprinses (Mary) één van mijn parfums schenken. De Southern Bloom. Want prinses Mary is ook geboren en getogen in Tazmanië, evenals het parfum. Ik probeerde toen bij mijn contact bij de ambassade om het parfum tot bij haar te krijgen, zonder succes. Tot ik op een dag in Birger was, één van de meest high end department stores in Copenhagen, waar Goldfield & Banks te koop is. Uitgerekend die dag was de styliste van Prinses Mary daar ook. Toen ik werd voorgesteld aan haar, reageerde ze verrukt dat Prinses Mary al fan is van mijn geuren. Dat zijn momenten waarvan ik denk ‘get your stars out’, je weet nooit wat voor verrassingen het universum jouw kant terug kaatst.

Artistic Interpretation Combo.jpg

Je komt net van London waar je een award won met Goldfield & Banks? 
Dimitri: Voor het parfum Southern Bloom heb ik een Silver Award voor ‘Best New Niche Fragrance’ gewonnen tijdens de Pure Beauty Awards 2019 in London. Onze bestseller daarentegen is nog steeds de Pacific Rock Moss, die internationaal doorbrak dankzij een bekende youtuber. Het is trouwens niet de eerste overwinning. Ik mocht al twee Cosmopolitan prijzen en één Knack Beauty prijs in ontvangst nemen. Een hele eer!

Waar ben je geboren en getogen?
Dimitri: Ik ben in Gent geboren, maar groeide op tussen Frankrijk en België als zoon van een Franse papa (die twee jaar geleden overleden is) en een Belgische mama. Mijn ouders hebben altijd een woonboot gehad en namen mij overal mee naar toe.

Wat was je eerste geurherinnering?
Dimitri: Ik moet 5 à 6 jaar geweest zijn. Telkens we met de boot ergens aankwamen, voeren we de haven binnen via een sluis. Eenmaal door de sluis, zakt het waterpeil, om de haven te kunnen binnenvaren. De geur van het mos op de stenen van de sluis die dan vrijkwam, herinner ik mij nog levendig. Uiteraard is ook de geur van mijn moeder één van mijn eerste herinneringen. Ze droeg Nina van Nina Ricci.

Desert Rosewood BACKGROUND_NEW.jpg

Wanneer is je fascinatie voor geuren ontstaan?
Ik heb altijd een heel sterke affiniteit met geuren gehad. Ze wekken zoveel herinneringen op. Ik herinner mij nog goed de geur van mijn eerste lief, Shalimar van Guerlain, toen ik nog een heteroseksuele voorkeur had. Of dacht te hebben (lacht). Ze woonde trouwens ook op een boot, in Parijs. Een geur brengt zoveel associaties, en comfort. De frisse geur van een vers gepoetste hotelkamer bijvoorbeeld, heerlijk.

Herinner je je nog je eerste parfum?
Een staaltje van Giacomo die ik gekregen had. Het eerste parfum dat ik zelf kocht was Cacharel Pour L’Homme. Ik was tien jaar en we waren met de ferry op weg naar Yorkshire. Nog voor we aanmeerden, had ik al mijn zakgeld er door gejaagd in de taksvrije parfumerie op de boot.

Hoe ben je in de wereld van parfums terecht gekomen?
Toen ik 16 jaar was, had ik een studenten job als verkoper op de parfumafdeling van de Inno in Gent bemachtigd. Het was toen al een droom. Toen ben ik plastische kunsten gaan studeren en daarna kreeg ik meteen een job aangeboden bij YSL in de parfumindustrie. Daar heb ik alles geleerd op vlak van branding, marketing, training en communicatie van luxeparfums. In die tijd startte ik ook mijn eigen consulting bedrijf voor parfumhuizen. Toen   als extern consultant voor Cartier werkte, reisde ik voor een event naar Australië en daar is het allemaal gestart.

42F7DAB0-0152-4A51-9161-5F1690C1E14B_1_201_a.jpeg

Je vond daar inspiratie om je eigen parfum huis te starten?
Dimitri: Zo snel ging het niet. Ik ben verliefd geworden in Sydney. Op het land én op mijn huidige partner. Zes jaar geleden verhuisde ik naar Australië voor de liefde. Ik was toen 25 jaar werkzaam in parfums en mijn omgeving had altijd al gevraagd wanneer ik mijn eigen merk zou lanceren. Dat het zo lang geduurd heeft, ligt aan twee zaken. Ten eerste was het moment gewoon nog niet rijp. Ten tweede stelde ik mezelf constant de kritische vraag: wat moet je nog uitvinden in een markt die al verzadigd is door Frankrijk, Italië en Amerika? Toen ik naar Australië verhuisde, heb ik heel het continent afgereisd en zo vond ik mijn inspiratie. Ik ontdekte wat voor diverse rijkdom dit land heeft aan natuur en planten. Ik vond het zo bizar dat er al zoveel kwalitatieve skincare merken in Australië bestaan, maar nog geen enkel parfum. Hoe kan dat? Het antwoord was simpel: er was geen expertise. 

Je hebt het eerste parfum in Australië gemaakt, tegen de intuïtie in van een industriereus die zich vooral in Europa afspeelt?
Dimitri: In 2016 heb ik het eerste Australische luxeparfum gelanceerd. Iedereen verklaarde mij gek. Maar ik ben altijd goed geweest in tendensen aanvoelen. Ik voelde dat Australië the next big thing is. Ook op vlak van mode, muziek, kunst en films. Met Goldfield & Banks ben ik het eerste, echte parfumhuis in Australië. Het begin was niet gemakkelijk. Ik zit letterlijk aan de bron wat betreft grondstoffen voor parfums, meer dan 5000 leveranciers van grondstoffen vind je hier. Alleen de expertise om die om te zetten tot parfum ontbreekt hier. In het begin bleef ik soms voor gesloten deuren staan, van boeren die wantrouwig waren voor een buitenlander die er komt rondneuzen. Buddha Wood Oil en Blue Cypress Oil bijvoorbeeld, zijn nog nooit eerder gebruikt in parfums. Ik ben de eerste die deze ingrediënten gebruikt. Daarvoor werk ik met een parfumeur, een Fransman, die mijn ontwerpen van parfums in de perfecte formule kan gieten. Ik ontwerp de parfums volledig zelf, maar om alles uit te voeren, heb ik mij omringd met een klein team van experts, toevallig allemaal van Franse origine. Dat is nodig om die kwaliteit, volgens de Franse methodologie, te kunnen garanderen.

eot_boronia_074.jpg

Vanwaar komt de naam Goldfield & Banks?
Dimitri: Goldfield verwijst naar de velden waar sandelhout gekweekt wordt op het Australisch vasteland, waarvan de bodem vol met goud zit. Dat goud in de grond is nodig voor de kwaliteit en het groeiproces van het hout. Het heeft ook een goldrush teweeg gebracht in Australië. En vandaag maakt het van Australië de grootste exporteur van sandelhout, iets waar we trots op mogen zijn. De naam Banks is een ode aan de Britse wetenschapper, Joseph Banks, die als eerste de botanische rijkdom van het continent erkende. In de 18de eeuw bracht hij meer dan 30.000 native plantensoorten mee naar Europa. Dankzij hem groeit er Eucalyptus en Mimosa in Europa, en is niet typisch Zuid-Frans, zoals ze het ginder maar al te graag verkondigen (lacht).

Goldfield & Banks vind je online en in gespecialiseerde parfumwinkels zoals Parfuma in Antwerpen.

Wat biedt Australië jou nog, behalve natuurlijke rijkdom, dat Europa niet heeft? 
Dimitri: Ik woon met mijn partner in Vaucluse, niet zo ver van Bondi Beach. Het is er zo adembenemend mooi en rustig. Australië ligt inderdaad ver van alles, zaken doen van hier uit is soms gecompliceerd. Maar net die afstand zorgt ervoor dat ik mij volledig kan focussen op mijn merk. Het zorgt ervoor dat mijn merk een soort puurheid uitstraalt, dat zie je letterlijk aan de ingrediënten en zelfs de flacons. Had ik mijn merk in Europa gevestigd, dan had het er ongetwijfeld anders uitgezien, met heel andere invloeden. 

Op welk vlak is Goldfield & Banks anders dan Franse parfumhuizen?
Dimitri: Ik heb zeven parfums gecreëerd, elk geïnspireerd op verschillende landschappen in Australië. Ze ruiken allemaal exotisch, anders dan wat je bij Europese nicheparfums vindt. Elk parfum is opgebouwd rond één hoofdingrediënt (waar andere noten en tonen aan toegevoegd worden). Alle ingrediënten zijn Australisch en in de meest pure vorm behouden. Voor Desert Rosewood heb ik Buddha Wood Oil gebruikt, een zeer pure, geconcentreerde olie die eeuwen geleden al gebruikt werd door aboriginals. Een heel complexe grondstof die moeilijk mengt met andere ingrediënten, maar waarvan het resultaat sensueel en houtachtig geurt. Sinds Keith Urban toegaf dat hij de Desert Rosewood draagt, roept de geur iets rock&roll op, zeker in combinatie met een lederen vest. Het mag best tegenstrijdig klinken, maar ik heb jarenlang mijn expertise opgebouwd in een wereld waar marketing vaak de grootste drijfveer was voor het parfum en ik heb er enorm veel van heb opgestoken. En toch is Goldfield & Banks allesbehalve een marketingverhaal. Met Goldfield & Banks wil ik een ode brengen aan dit prachtige, ruwe continent met zijn veelzijdige natuur en onuitputtelijke rijkdom aan grondstoffen. Ik wil terugkeren naar de essentie van parfum, de kracht van pure ingrediënten. Net zoals dat 200 jaar geleden het geval was bij de parfumhuizen in Frankrijk.

2013-11-26 17.26.43.jpg

Recommended posts for you