Soul als heling: wie is Belgisch zangeres Reinel Bakole?
Met haar debuutalbum Healing Exhaustion brengt Reinel Bakole haar kijk op soulmuziek. Haar liedjes gaan over bewustwording, liefde en empathie, bescherming en begrip. Ze put er energie uit die ze wil delen als universeel geneesmiddel.
"Het is mijn plicht om een boodschap van hoop, verbondenheid, liefde en vrede over te brengen ... Want als artiesten het niet doen, wie dan wel? Ik heb het geluk dat ik mezelf kan uitdrukken: I am free to speak my mind and to speak for others ... En ik vind het jammer wanneer kunstenaars in hun werk geen rekening houden met deze politieke dimensie. Voor mij gaat de kunst die ik maak verder dan mezelf: ik zou het egoïstisch en raar vinden om alleen maar over mijn leven te praten in mijn liedjes ...". Wat meteen opvalt wanneer je met Reinel Bakole praat, is haar overtuiging dat muziek misschien niet de wereld maar wel mentaliteiten kan veranderen ... Het is als een uitnodiging om je open te stellen voor anderen, om "vragen te stellen, te vernieuwen" en te (de)construeren: "Eigenlijk staan we op een podium met een reden! It's poetry ... So dig deep! Ga ervoor!" En genees. Heel. Troost. Healing Exhaustion, de titel van Reinel Bakoles debuutalbum, is als een mantra die de zorgen van Gen Z weerspiegelt - de twintigers van vandaag, voor wie geluk vooral draait rond altruïsme, maatschappelijke betrokkenheid, verbinding met de natuur, persoonlijke ontwikkeling en mentale bevrijding. "Awareness" is het woord dat meermaals terugkomt tijdens de fotoshoot in haar gezellige nest in Schaarbeek. "Awareness" voor "Sensibilisering". Al kunnen we het niet laten om aan JCVD te denken wanneer ze voortdurend van het Engels naar het Frans switcht (dan kom de boomer in ons naar boven): ongetwijfeld een overblijfsel aan haar vele verblijven in Londen, als studente of ontluikende zangeres. "Dit album is zowel een portret van alles wat mij vertegenwoordigt als een soort reis." En die is nog maar net begonnen.
What it takes
Hoewel Reinels album uitkwam op haar 26ste verjaardag (2 februari), is het de vrucht van een lang rijpingsproces, dat van start ging in haar kindertijd en versterkt werd door reizen heen en weer tussen Ottignies (haar geboorteplaats) en Amsterdam (waar ze dans studeerde), Zuid-Kivu (haar roots) en het Verenigd Koninkrijk. "Met dit album wilde ik alle kleuren van mijn eigen palet laten zien en alles wat ik nog moet ontdekken over mezelf ...". Of om de vrije en militante ziel te citeren die zo briljant belichaamd wordt door bell hooks en gesampled te horen is in het nummer Red Soil (Transmission): "S'écrire/ Se réinventer/ S'autoriser" (over jezelf schrijven/ jezelf heruitvinden/ jezelf toestaan). Met dit album wil Reinel Bakole laten zien wat er in haar buik, hart en hoofd zit, na twee ep's (in 2020 en 2021) die haar hielpen om haar "muzikale en artistieke stempel te verkennen". “Dit album is echt een step forward: hoe ver ik kan gaan en mijn ideeën kan uitdragen, hoe ik de ruimte kan innemen en contact kan maken met anderen en mijn publiek ... Hoe ik zelfverzekerd kan zijn". Die zoektocht naar zelfzekerheid werd bevestigd tijdens een concert van de rapster IAMDDB in Amsterdam in 2019. "Op een gegeven moment zei ze gewoon: "Niet stoppen! Als je zin hebt om iets te doen, doe het dan! Wees niet bang om te testen, om te verkennen! Ze zei het op een heel casual manier, maar het heeft mijn leven echt veranderd. Het feit dat ze zo over persoonlijke ontwikkeling sprak, heeft me echt geraakt. En op dat moment voelde ik dat ik klaar was voor de volgende fase.” Toen ze terug in België was om Kerstmis met haar familie te vieren, vertelde Reinel haar moeder dat ze volledig voor haar muziek wilde gaan. "Voor mij was het echt het juiste moment ... Ik begon in volle versnelling te schrijven.” En zo gezegd, zo gedaan.
Up to the challenge
In 2019 is Reinel 21 jaar oud en ligt de wereld dus aan haar voeten. Na twee jaar aan de Académie Royale des Beaux-Arts in Brussel en een eerste bachelorjaar in urban dance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam, vertrok ze voor een stage naar Londen, waar ze net als iedereen haar leven on hold moest zetten door de coronacrisis ... Ze maakte echter van deze gedwongen pauze gebruik om haar eerste zes tracks tellende ep A Gal on the Moon te perfectioneren, dat een jaar later gevolgd werd door Closer to Truth, waarop ze haar boodschap en identiteit verfijnde - vandaar de titel. "In het album verken ik wie ik ben als persoon, mijn afkomst, mijn vrienden, mijn familie ...". Daarna ging ze op tournee, waarbij ze alle grote podia aandeed (AB, Bozar, Nuits Bota, Listen Festival, Dour, Horst, Paradise City, Esperanzah!, Printemps de Bourges ...) omringd door een topteam, waaronder haar zus Lindel, die met een diploma Business Management van de ICHEC aanbood om haar manager te worden. Tijdens heel deze periode (anderhalf jaar) schreef ze, nam ze alles wat er om haar heen en met haar gebeurde in haar op vanuit een diepgeworteld verlangen om "verder te gaan", waarmee ze toegeeft "ontevreden" te zijn over haar twee ep's ... "Op dat moment wist ik dat ik beter kon ... Ik was gewoon vastberaden! Ik ben altijd al een perfectionist geweest, al sinds ik klein was. Steeds aan het wedijveren met mezelf. Een atleet in hart en nieren. " Vóór de muziek had ze professionele danseres kunnen worden, maar nu heeft ze eindelijk zichzelf gevonden. "Have a little faith in me, yeah / It's all I need, yeah," zingt IAMDDB in haar hit Shades. Reinel weet nu wat ze wil en waar ze naartoe wil. "Ik heb mijn staalharde mentaliteit geërfd van mijn ouders, die Congo verlieten om hier een succesverhaal te schrijven, in een land waar ze niet zijn opgegroeid. Kortom, ik doe gewoon wat ik leuk vind. En ik doe er alles aan om er te geraken." Staat genoteerd!
A beautiful chaos
Voor een zangeres die voornamelijk voor zichzelf zong in haar tienerkamer en dat verborgen hield voor haar omgeving ("Zing je dan?" vroeg haar zus zich zelfs af voordat ze haar eerste ep uitbracht), mag Reinel Bakole trots zijn, heel trots, op hoe ver ze is gekomen met deze Healing Exhaustion. Van de spirituele jazz van Sweet Little Angels/When the Leaf Hits the Wind tot de afro-techno van de titeltrack, van de spookachtige blues van Roots & Wires tot de hit Swords die wat weg heeft van een song van Erykah Badu … Met deze twaalf tracks bewijst Reinel Bakole met een flinke portie lef dat ze gelijk had om op een avond in april 2019 in Amsterdam het advies van IAMDDB op te volgen. Voor de opnames en live wordt ze bijgestaan door een kwartet van bevriende muzikanten (Chris Ferreira achter de draaitafel, Samuel “Helocim” van Binsbergen aan de bas, Lorenzo Kobina op de keyboards en Moene Peeters op de drums). Reinel ploegt haar eigen weg, tussen kosmische r&b en queer empowerment, authentieke soul en een samenspel van tegengestelden, vanuit het verlangen om steeds verder te gaan en dus beter te worden. Dat is ook waar Healing Exhaustion over gaat. "Het gaat over het vinden van de gulden middenweg tussen deze twee energieën, twee tegengestelden: goed en kwaad, hoop en spijt, die niet zonder elkaar kunnen ... Ik wilde een chaos creëren die volkomen steek houdt. En net als dans kan muziek gebruikt worden om dat allemaal uit te drukken. Het werkt zelfs erg therapeutisch."
What do you stand for?
De muzikale sfeer roept het beste op van de black music van hier en elders, van vroeger en nu (Solange, Cleo Sol, Yseult, Billie Holiday, Charlotte Adigéry, Usea, Eartha Kitt, Andy and the Bey Sisters, FKA Twigs, Nina Simone, The Roots ...), maar wat opvalt aan Reinel Bakole is haar geëngageerde, bijna militante discours, dat rechtstreeks in contact staat met de wereld waarin we leven en die er slecht aan toe is. Het album opent met Time for War, "als een oproep tot revolutie, want als we niet in actie schieten, zal er niets veranderen!" Ze voegt eraan toe dat ze als artieste een zekere "verantwoordelijkheid" met zich meedraagt om "het collectief bewustzijn te verhogen", "ervoor te zorgen dat mensen het vertrouwen krijgen om te doen wat ze willen", "ruimte te creëren voor anderen", en om tegelijk mensen die op haar lijken, "vrouwen, vrouwen van kleur, queers" in de schijnwerpers te zetten. Vol enthousiasme zegt ze: "Eigenlijk is de boodschap: wat zijn jouw waarden als persoon? Want mensen die niet weten wat ze willen, die geen energie steken in het begrijpen van wat er om hen heen gebeurt, die skip ik. Sterker nog, ik moet er niet van weten! We hebben mensen nodig die goed gedefinieerde waarden uitdragen ... Je kan niet gewoon passief toekijken." Laten we ten slotte nogmaals de grote bell hooks citeren, die de term "queer" definieert als "de ik die haaks staat op alles om zich heen en een plek moet uitvinden, creëren en vinden om te spreken, zich te ontplooien en te leven" ... Met dit ambitieuze en ongelofelijk actuele album lijkt Reinel Bakole die gevonden te hebben. Een veilige plek ... Of zoals ze het zelf zou zeggen: a safe place. Waar je helemaal welkom bent.
In concert op 2 mei op het festival Les Aralunaires in Aarlen en op 19 juli op Dour
Styling: Vincent Van Laeken - @vincentvlaeken