Dior lente-zomer 2023: 6 dingen om te onthouden van de show
Opnieuw werd de Dior lente-zomer 2023 show gehouden in het hart van de Jardin des Tuileries op dinsdag 27 september. De show was doordrenkt met gotische codes, een nieuw universum dat Maria Grazia Chiuri nog niet had verkend voor het Huis. Hier zijn 6 dingen om te onthouden van de show.
Zoals vaak het geval is bij Dior-shows sinds de Italiaanse Maria Grazia Chiuri het roer van het huis overnam, werden de gasten van de lente-zomershow 2023 getrakteerd op een waarlijk gezamenlijke prestatie. Terwijl de ontwerpster spreekt van "creatieve energie", gaf zij carte blanche aan een reeks artiesten om op te treden tijdens de show, waarvan de collectie een sterke grunge-invloed had. Met een grote meerderheid van zwarte silhouetten, gothic details en schoenen die volgend seizoen ongetwijfeld overal te zien zullen zijn, bewijst Maria Grazia Chiuri dat haar tijd bij Dior nog lang niet voorbij is. Hier zijn 6 dingen om te onthouden van dit Paris Fashion Week hoogtepunt.
De setting
Zoals gewoonlijk wilde Maria Grazia Chiuri carte blanche geven aan een vrouwelijke kunstenaar om de scenografie van de Dior lente-zomershow 2023 te verbeelden. En het was Eva Jospin - met wie ze al had samengewerkt voor de show van Dior Haute Couture herfst-winter 2021-2022 - die het decor bedacht waarin de modellen zouden evolueren, een ongelooflijke, meer dan levensgrote barokke grot van karton, het favoriete materiaal van de kunstenares en het essentiële object van haar onderzoek. De inspiratie? De grot Buttes Chaumont in Parijs, de Villa Borromeo Visconti Litta in Lombardije en de fresco's in het Palazzina Cinese in Palermo.
De invloeden van de Renaissance
In deze setting, naast de modellen, verkenden de Nederlandse choreografen en dansers Imre en Marne van Opstal, een creatief zuster- en broederduo, de menselijke conditie, de grenzen en mogelijkheden van het lichaam en de geest door middel van gelaagde en vaak surrealistische dans. Voor deze voorstelling hebben ze een voorstelling bedacht die doet denken aan de Renaissance, en die ze herinterpreteren in de zin van een echte renaissance. De dansers bewegen in harmonie met de collectie: de sculpturale lichamen bewegen als standbeelden, benadrukt door de mannequins van Maria Grazia Chiuri.
Een kaart van Parijs als uitgangspunt
Voor deze show gebruikte Maria Grazia Chiuri de afbeelding van een kaart van Parijs uit de archieven van het Huis, gedrukt op een sjaal uit de jaren 1950 en gestructureerd rond de Avenue Montaigne. De print, die doet denken aan krantenmotieven uit het Galliano-tijdperk bij Dior, is toegepast op een reeks silhouetten met ongestructureerde jurken, avant-gardistische trenchcoats, streetwear overalls en bombers.
Het moderne korset
De door Maria Grazia Chiuri gebruikte kaart van Parijs geeft een glimp weer van hoe de legendarische Jardin des Tuileries eruit zag toen deze werd aangelegd. Een ruimte gewenst door Catherine de Médicis, een Italiaanse die in 1533 aan het Franse hof arriveerde. Voor deze collectie zijn de hofkostuums getransformeerd. De ontwerper vernieuwde het korset door het een bijna geometrische vorm te geven die de borst omlijst. De bustier, soms verborgen, soms zichtbaar, schetst een silhouet dat doet denken aan de wijde rokken die gedragen werden aan het hof van Catherine de Médicis. Dit alles, altijd met een zeer gotisch tintje, vooral ondersteund door uitzonderlijk kantwerk.
Statement laarzen
Dit is waarschijnlijk het meest besproken stuk in deze collectie. Hoge plateaulaarzen met een reeks gespen tot op de knie, gecombineerd met een visnetstof voor een resultaat dat niet meer grunge kon zijn. Ultramodieuze schoenen waarvan we ons kunnen voorstellen dat ze gedragen worden door een zeer Dior Wednesday Adams. Het extra detail? De sleehak die overgaat in een kleine gebogen hak.
De front row met sterren
Isabelle Adjani, Rosamund Pike, Shailene Woodley, Maggie Gyllenhaal, Katherine Langford, Natalie Portman... Velen waren zij aan zij te vinden op de eerste rij.