De transformatie van Billie Eilish tot Woman of the Year 2019
2019 is hét jaar van de jonge Amerikaanse, geboren in 2001 (feel old yet?) en afkomstig uit Los Angeles: ze opende het seizoen van Saturday Night Live, ze mocht langs bij Ellen DeGeneres en stond op de cover van Rolling Stone én Elle. Een underdog als Billie Eilish heeft de muziekwereld al láng niet meer gekend, toch hield niets haar tegen om zich te ontpoppen tot het ultieme tieneridool. Haar sound is uniek en in geen enkel hokje te plaatsen, maar ze produceert hit na hit en heeft miljoenen fans die haar aanbidden. De teksten en aparte, androgyne look van de spooky popprinses maakten haar tot hét boegbeeld van Generatie Z.
Ze verzamelde de afgelopen jaren al een aanzienlijk gevolg, vooral onder jongeren, maar bleef nog relatief lang onder de rader. In maart 2019 brak ze onomkeerbaar door met haar debuutalbum 'When We All Fall Asleep, Where Do We Go?'. Met dat album kwam ze op nummer één te staan op de Billboard 200 en dat maakte haar de eerste artiest geboren in deze eeuw die dat flikte. Daarvoor werd ze afgelopen zondag op de AMA's beloond met de award voor New Artist of the Year 2019. Haar monsterhit 'Bad Guy', die deze zomer overal te horen was, won twee awards. Daarnaast is ze genomineerd voor zes grammy's in 2020. Maar daar stopt het niet. Billboard heeft aangekondigd Billie Eilish tot Woman of the Year 2019 uit te roepen in december, als opvolgster van Ariana Grande, die vorig jaar die titel kreeg. Daarmee is ze de jongste artieste ooit die tot Woman of the Year benoemd werd.
Niet alleen om haar muziek wordt Eilish alom geprezen maar ook om haar stijl en gevoel voor mode. Ze combineert Burberrymotieven moeiteloos met chains en neongroene accenten (in haar haar, nagels en kledij), een stijl waar menig millennial anno 2019 van droomt.
Aan het prille begin van haar reis naar de top, in 2017, strikte Vanity Fair haar voor een interview. Op dat moment had ze 257 000 volgers op Instagram. Het jaar daarna volgde een nieuwe video van Billie voor Vanity Fair met de titel, 'Same interview, one year apart', destijds met 6,3 miljoen volgers. Datzelfde interview werd deze week voor een derde keer herhaald, nu de pop prodigy al 43 miljoen volgers heeft. Haar transformatie op gebied van uiterlijk, stijl, zelfvertrouwen en attitude zijn op zijn zachtst gezegd bijzonder om te zien. In deze nieuwe video reageert de ster op fragmenten van haarzelf van de vorige twee jaren en beantwoordt ze de vragen opnieuw. Een trend waar ze helemaal overheen is? 'Juuling!' (een elektrische sigaret die heel populair is in Amerika). Dure juwelen met diamanten koopt de rijke ster niet meer, want die raakt ze toch alleen maar kwijt. Hieronder kan je het volledige interview bekijken.
Lees hier in welk Belgisch skimerk Billie Eilish gespot werd.